Manipulatie door taal.
allo

volgens een recent onderzoeksresultaat van vandaag is 30% van de Duitse tieners (onderzoek onder 30.000 negende klassers) afkerig van vijandigheid tegenover buitenlanders.
Een van de belangrijkste boeken die ik als kind uit de boekenkast van mijn vader kreeg was "Hoe liegen met statistiek". De kernthese van dit boek was: Vertrouw geen statistieken die je niet zelf hebt vervalst

.
Prof. Schwarze uit Göttingen was later een van mijn (schriftelijke) docenten aan de universiteit. Hij legde levendig uit dat men een statistisch verband (correlatie) kon leggen tussen de populatie witte ooievaars in Nedersaksen en het geboortecijfer van kleine kinderen. Naarmate de populatie witte ooievaars toenam (periode ongeveer 10 jaar), namen ook de geboorten in Nedersaksen toe. Hij gaf dit voorbeeld in zijn boeken Statistiek I + II voor economen om te wijzen op het probleem van ongenuanceerd statistisch onderzoek.
Nu.
Als men de bovenstaande bewering beschouwt, dat 30% van de Duitse jeugd in de negende klas gewoon xenofoob is, dan rijst bij mij de vraag (en de klacht), waarom dit vandaag dag in dag uit op de radio, op de TV wordt uitgezonden en elk volksblad dit onderzoek als onderwerp neemt.
Hoe zou het zijn met de - cijfermatig juiste, maar taalkundig diametraal anders geformuleerde - tegengestelde stelling?
70% van de Duitse jongeren in de negende klas heeft een neutrale tot positieve houding tegenover buitenlanders in Duitsland.
Dezelfde cijfers, andere woorden. En dus een
totaal ander gevoel bij de lezer/luisteraar.
Ik zou ons allen willen oproepen om met een kritische blik door de wereld te lopen en bedacht te zijn op mogelijke pogingen van anderen om ons te manipuleren. Persoonlijk gebruik ik lange stukken van mijn dagelijks leven om comfortabel op mijn bed te liggen en in gedachten na te gaan welke impulsen, gedachten en gevoelens ik gedurende de dag ben tegengekomen. Toegegeven: Niet iedereen heeft hier de tijd voor. Maar als je dit soort (zelf)reflectie doet, is het misschien gemakkelijker om het kaf van het koren te scheiden.
Dus laten we trouw blijven aan onszelf - en oplettend blijven

Met vriendelijke groet,
brah