Spirits-Forum

Welcome, Guest. Please Login or Register
 

Home Help Search Members Login Register
Spirits-Board « Arvet... »


Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Arvet... (Read 93 times)
brahbata
YaBB Administrator
*****
Online


Seeing is believing. I
shape.

Posts: 1.106
In Space and Time.
Gender: male


http://brahbata.space
Arvet...
Apr 25th, 2022 at 1:49am
 
Arvet...


Det var ungefär vid den tiden som apan blev människa. Och på kvällen innan han blev människa samlade apan återigen alla djuren omkring sig för att ta farväl av dem. I morgon blir jag människa, talade han längtansfullt till dem, och ni kommer att lämna mig allt och undvika mig, och en strid kommer att uppstå mellan min avkomma och er avkomma.

Ja, en strid! vrålade lejonet.
Du vill bli mer än oss! morrade noshörningen.
Du kommer att få betala för det! upprepade loppan giftigt.
Låt oss lämna det! sade apan med en känsla av obeskrivlig trötthet,
och låt oss fira en fest av fred och glädje tillsammans idag.
Så må det vara! ropade djuren och trängde sig godmodigt och välvilligt runt den avgående brodern och frågade honom om de inte kunde göra något snällt för honom eller ge honom något.
Då kände sig apan ännu dystrare, och han satte sig under en palm och började gråta sorgligt. Djupt medlidande gick genom djurhjärtan.
Vi vill trösta den stackars mannen!" började fåret till sist, och det stack fram mot den gråtande mannen.
Länge såg fåret in i apans ögon, och sedan sa det: "Bär alltid min bild i ditt hjärta, så att det blir som om jag levde vidare med och i dig!
Kamelen följde efter fåret, tittade djupt in i apans ögon och sade samma sak till honom.
Och oxen, åsnan, grisen, påfågeln, gåsen, tigern, vargen, hyenan och många andra djur närmade sig, och vart och ett av dem tittade djupt in i apans ögon och sade högtidligt till honom: "Bär alltid min bild i din själ, så att det blir som om jag levde vidare med dig.
De sista som närmade sig var lejonet, örnen och ormen.

Apan kunde knappt se ut ur ögonen på grund av trötthet, och när ormen hade tagit farväl sjönk han genast ner i en djup sömn. Men förvirrade och fruktansvärda drömmar skrämde honom, och mot gryningen reste han sig från sitt läger i en halvsömn och famlade sig fram till den närliggande källan.
Med ögon, vars slöja det klara medvetandet ännu inte kunde riva sönder, tittade han in i vattenspegeln, som, lätt rörd, speglade hans bild.

Hur han såg ut! Där svävade på darrande vågor bilden av det enfaldiga fåret - eller - nej! Det var den fula kamelen som stirrade på honom med arroganta drag från vågorna. Plötsligt verkade det som den blodtörstiga tigern han såg sig själv som i flodvågorna, och knappt hade han tittat närmare än att det var en påfågel som slog sitt fåfänga hjul mot honom.
Till sist bröt en solstråle igenom träden, och apan vaknade ur sitt drömlika tillstånd. Förvånad gnuggade han sig i ögonen och ville genast klättra upp i nästa jätteträd, när hans blick föll på källan. Då insåg han att han hade blivit en människa över en natt.

(Christian Morgenstern, (1871 - 1914), tysk författare, dramaturg, journalist och översättare)
.



Back to top
 

We are not human beings having a spiritual experience - we are spiritual beings having a human experience.
So, I've decided to take my work back on the ground, to stop you falling into the wrong hands.
Life is a videogame. Reality is a playground. It's all about experience and self-expression.
ZEN is: JOYFULLY walking on a never-ending path that doesn't exist.
They tried to bury us. What they didn't know - we were seeds.
Ideally, we get humble when we travel the Cosmos.
After school is over, you are playing in the park.
Although, life is limited - Creation is limitless.

Fuck you Orion, Zetas and your evil allies.

Seeing is believing. I do. *I shape*.
'EARTH' without 'ART' is just 'EH'.
Best viewed with *eyes closed*.
Space. It's The final Frontier.
Real eyes realize real lies.
Creator and Creation.
We are ONE.
I AM.

...
WWW  
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print

Spirits-Board » Powered by YaBB 2.5.2!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.